Från noll till en miljard i omsättning på tio år, det var PE:s första mål. Nästa steg var att bli börsintroducerade, och för att lyckas där krävs en genomarbetad beskrivning av företaget – något som PE saknade. Vi uppdaterade bilden av vilka PE är idag, och vart de är på väg.
PE är ett konsultföretag inom samhällsbyggnad som startade 2006 med målet att omsätta en miljard och ha 1000 anställda inom tio år. Och de lyckades. De satte också målet att börsintroduceras 2017, men där nådde de inte ända fram.
En av utmaningarna för ett snabbväxande bolag är att beskrivningen av företaget sällan är uppdaterad och konsekvent. Läste man PE:s förra årsredovisning såg man ojämnheter, och jämförde man dessutom med de gamla webbtexterna så blev bilden än mer splittrad.
Södra tornet kopplades in hösten 2017 och fick i uppdrag att arbeta igenom de centrala texterna för att visa upp en stark, samlad och tydlig identitet för alla målgrupper.
Vi intervjuade ledningen på koncernnivå och alla affärsområdeschefer. De gav en samstämmig bild av ett äkta engagemang kring hållbarhet och att bygga framtidens Sverige. Deras engagemang och gemensamma drivkraft fick lysa igenom allt material vi levererade.
PE introducerades på Nasdaq (Stockholmsbörsen) juni 2018, och i det arbetet var årsredovisningen en viktig pusselbit. Hållbarhetsredovisningen hade en extra tyngd, inte minst med tanke på att PE erbjuder tjänsten att göra hållbarhetsredovisningar.
En viktig del i vår lösning var att vi inte bara riktade oss till investerare. Alla viktiga målgrupper ska kunna läsa och förstå vilka PE är. Kunderna ska förstås kunna förstå det som står på hemsidan, men webbtexternas främsta målgrupp är potentiell personal. Att rekrytera, och framförallt behålla personal, är helt avgörande för att lyckas i branschen.
Projektet som helhet leddes av PE, grafisk design gjordes av Sjö & Berg.