Sedan 1946 har Uppsalahem varit en trygg bostadsvärd för Uppsalaborna. Med sina 17 000 bostäder är de stadens ledande bostadsbolag – en stor och viktig aktör inom allmännyttan. Men med nya utmaningar i samhället är det viktigt för Uppsalahem att visa att de har ett brett och inkluderande utbud av bostäder, för alla. Det blev startskottet för Södra tornets och Uppsalahems samarbete.
Uppsalahem hade ett behov av att visa sitt breda erbjudande, sin inkludering, och att de är en trygg hyresvärd. Södra tornets uppdrag var att skapa ett strategiskt koncept som skulle kunna genomsyra allt Uppsalahem gör. Ett koncept som ringar in deras existensberättigande och som skulle vara en del av hela deras varumärke och dagliga arbete.
För att förtydliga Uppsalahems erbjudande, och fylla det med värme och mänsklighet, tog vi fram ett kommunikationskoncept som sammanfattar allt det som Uppsalahem står för: Hem för olika. Med det visar vi att man alltid kan känna sig hemma i Uppsalahems bostäder, oavsett vem man är och vilken fas i livet man befinner sig. Konceptet påminner om att vi människor har så mycket gemensamt, oavsett bakgrund och förutsättning. Att olikheter inspirerar och förgyller – det är dom som är hela grejen.