Fisk är nyttig mat. Men feta fiskar från vissa vatten innehåller miljögifter som kan vara skadliga för barn och den som är ung, gravid, eller vill bli gravid i framtiden. För att informera om det har Livsmedelsverket tagit fram särskilda kostråd, som vi fick i uppdrag att kommunicera. Vår lösning blev en ful fisk som vi lät dyka upp i målgruppens sociala flöden och på andra oväntade ställen. Se upp!
Uppdraget var att skapa uppmärksamhet för kostråden om fisk med miljögifter. Men det fanns en del utmaningar vi behövde ta hänsyn till. En var att vi behövde balansera budskapet för att inte avskräcka från att äta nyttig fisk. En annan var att många har hört talas om miljögifter i fisk, men tror att kostråden bara gäller gravida och ammande. Plus att råden är ganska komplicerade – det är olika fiskar, olika vatten, olika geografiska områden, och olika råd beroende vilken målgrupp du tillhör.
Idén tog avstamp i de fördjupande målgruppsintervjuer vi gjorde. Många av de intervjuade blev förskräckta och tyckte det var otäckt att det finns farliga gifter i några av våra vanligaste matfiskar, och riskerna med det – ”alla behöver verkligen förstå allvaret i det här”. Med deras inspel i färskt minne gick vi vidare med det kreativa arbetet. Vi ville hitta något klassiskt läskigt, i kombination med glimten i ögat för att inte bara larma och varna. Resultatet blev ”den fula fisken”. En animerad fisk med lurig blick som gör allt den kan för att få mottagarens uppmärksamhet. Huvudbudskapet blev ”Se upp för fula fiskar” som tillsammans med animationen och myndighetens logotyp skapade en helhetsbild av problematiken och konceptets innehåll. Till huvudbudskapet tog vi fram tre förtydligande budskap som vi använda i animerade kortfilmer till sociala kanaler. Vi kompletterade med en längre informativ film som förtydligar vilka personer som berörs särskilt av kostråden, och vilka fiskar det handlar om.
I det här uppdraget tog vi bland annat fram strategi, koncept och upplägg för kommunikationsinsatser och kampanjer. Produktion. Kanalvalsstrategi. Webbtexter. Och enheter till sociala kanaler. Första kampanjen kördes på Facebook och Instagram under midsommarhelgen 2023. Det blev ett stort engagemang i kommentarsfälten och kampanjen resulterade i 600 000 exponeringar, och 10 570 länkklick. Landningssidan för kampanjen hade 18 570 sidvisningar under juni månad vilket var en markant uppgång i jämförelse med exempelvis juli som hade 1 435 sidvisningar.
”Sidvisningstiden på webben är imponerande. Det verkar som att man verkligen
lyckats bygga ett intresse hos besökarna, innan de landade på sajten.”
– Livsmedelsverket