Med tidningen SOUL ville Uppsala Nya Tidning och Södra tornet göra en tidning om kultur, nöje och livsstil. Låter det gjort? Inte riktigt så här.
Vissa saker är lätta att definiera, och så finns det sådant som fordrar lite mer tankeförmåga, inlevelse och fantasi. En stad, till exempel, kan vara en geografiskt avgränsad plats med byggnader, människor och tillhörande infrastruktur och levnadsvillkor. En sådan beskrivning blir lite själlös.
Uppsala har mycket av allt det där som är svårt att ringa in, som både kräver och ger mer. Mycket hjärta, mycket hjärna och mycket själ. Det är det vi vill fånga med tidningen Soul. Vår stad, våra liv: det vi tycker om, det vi önskar fanns och det vi inte visste om att vi hade eller kunde tjusas av.
Det handlar också om att våga lansera en pappersprodukt år 2017, när dagspressens digitala satsningar kanske inte gett vad man hoppats och när diskussionen om journalistikens avgörande betydelse för demokratin går som hetast.
Soul blev en ett månadsmagasin till UNT:s prenumeranter. En tidning med egen röst, eget uttryck och formspråk och långt ifrån gratisbilagornas slappa tilltal och krängiga annonser.
En tidning som hjälper människor se nya sidor av staden, tänka nytt, väcka känslor och skapa stolthet över Uppsala. Inspirerande istället för informerande.
Detta var ett unikt projekt, ett samarbete mellan Uppsala Nya tidning, en av Sveriges största dagstidningar, och Södra tornet. Det blev ett spännande samarbete och en bra kombination av starkt redaktionellt innehåll och en bläddervänlig och snygg design.
Soul vann guld i Svenska Designpriset 2017.