Medieträning – innan krisen kommer

 

Verksamheten skakas av något som inte borde ha hänt, en olycka, den mänskliga faktorn, eller ett fel som faktiskt gjorts. Någon har råkat illa ut, en etisk gräns har passerats, eller samhällskontraktet har svikits. Konsekvenserna är allvarliga. Och intressanta för media. Nu kontaktas du för ett uttalande, och för att svara på frågor … 

Det finns många anledningar till att medieträna. Framför allt kan dålig hantering göra att en kris eskalerar i media, och blir värre än den hade behövt bli. Vi ser det då och då, hur företag förlorar i anseende och mister kunder, hur politiker förlorar förtroende, hur partier tappar röster, eller offentliga verksamheter som ifrågasätts.  

Men omvänt kan en väl kommunicerad kris göra att företaget eller verksamheten går stärkt ur det hela. Både du och verksamheten kan alltså ha mycket att vinna på att vara förberedda, om krisen kommer.

Förbered din arbetsplats innan krisen kommer

Så. Hur ser det ut på din arbetsplats? Har ni koll på vad, och hur, ni ska göra och säga om krisen kommer? Behöver du verktyg och metoder för att ge tydliga och raka svar? För att nå ut med budskap och argument på bästa sätt?

Våra medieträningar ger dig möjlighet att, under kontrollerade former, träna på olika scenarion, och skapa en säker grund att stå på i ett skarpt läge. I ett tryggt sammanhang utsätter vi dig för tuffa frågor och utmanande situationer. Övningsmomenten filmas för att du ska få känna på en autentisk situation, bli medveten om hur du agerar framför kameran, och prata om möjliga lösningar.

Utbildningen blandar teori, praktiska övningar, analys och diskussioner och ger dig möjlighet att vässa dina kunskaper om: 

  • dagens medielandskap 
  • journalistens roll 
  • talespersonens roll 
  • budskap och talepunkter 
  • olika svarstekniker 
  • agerande under intervjun 
  • krishantering i media.  

Tyvärr finns det inte ett kris-format som passar alla. Därför vill vi ses i god tid innan utbildningen för att titta på verksamheten i omvärlden, farhågor, och eventuella kriser, gå igenom varumärkesvärden, budskapsområden och policydokument. Vi pratar också om era roller, er expertis och tidigare erfarenheter av mediehantering.

Kontakta oss för mer information
Låter det intressant? Eller är du redan nu i ett läge där du vill undvika ytterligare spänning i en krisig situation? Hör av dig till Jonas Pertoft för att prata vidare. 
jonas@sodratornet.se 
018-36 36 26

Utvalda uppdrag

För en blomstrande tillväxt
För en blomstrande tillväxt
design, grafisk profil, identitet
Se upp för fula fiskar
Se upp för fula fiskar
animering, design, kampanj, produktion
Smuggelhundarna
Smuggelhundarna
animering, copy, kampanj, produktion, sociala medier, strategi
Visa din vilja
Visa din vilja
design, kampanj, pr, strategi
Teach for Sweden
Teach for Sweden
copy, produktion
Ladda fler uppdrag