Planera för ett lyckat event

Så här gör vi på Södra tornet när vi planerar ett event för våra kunder. Det kan vara ett entimmes-PR-gig på Stockholms central eller en tredagarskonferens i Göteborg. Vårt standardtips är att ta hjälp, från oss eller andra. Det finns många fallgropar och det kommer blir stressigt. Så om du läser den här sidan hör du antagligen till den stora majoriteten som inte har så stor erfarenhet av event. Här berättar vi i stora drag hur vi jobbar.

 

Uppstartsmöte

Vi börjar med att gå igenom era förväntningar och vilka effekter ni vill uppnå. Tillsammans tittar vi på budget, vilken personal och andra resurser ni har och vilken information vi behöver från er. Ni kanske behöver hitta medarrangörer och sponsorer? När det är klart påbörjar vi planering och produktion. Under hela processen har vi kontinuerliga avstämningar för att ni ska känna er delaktiga och ha koll på läget.

Organisation och budget

I små projekt har ni en budget och det räcker med att ni och vi på Södra tornet genomför. I stora projekt är budgetarbetet något vi hjälper till med, och vi syr ihop en grupp leverantörer som kan ge er helhet. Det finns andra som är experter på musikarrangemang, stora konferenser etc. Södra tornet projektleder och ser till att totallösningen blir på bästa sätt, vi ser till att du får den marknadseffekt du söker.

Produktion

Efter att vi identifierat era behov gör vi en plan över vad som ska göras och när. Sen tar vi fram koncept och strategi för att locka deltagare, marknadsföra och följa upp resultat. Om ni vill hjälper vi till med sätta program, fixa talare, underhållning och mat. Vi bokar lokal, möbleringsplan, teknik, underleverantörer, profilprodukter och utställningsmaterial.

Vi tar också ansvar för att bjuda in deltagare, ta emot anmälningar och skicka ut viktig information till deltagare och besökare.

Marknadsföring

Det är viktigt att nå ut till sin avsedda målgrupp i god tid. Under arbetets gång tar vi fram en strategi för marknadsföring och fördelar mediabudgeten över de plattformar som är relevanta för att nå ut till så många som möjligt. Vi tar fram webbsida, nyhetsbrev, sociala kanaler och annonser.

Eventdagen

Inför evenemanget är vi på plats i god tid för att ta emot underleverantörer och ser till att allt fungerar som det ska. När gästerna kommer välkomnar vi dem och ger dem den information de behöver. När eventet är igång rör vi oss i bakgrunden och har koll på körschemat och att allt flyter på som det ska. Dagen efter skickar vi ut ett mail och tackar alla deltagare för deras medverkan.

Utvärdering

Efter avslutat uppdrag utvärderar vi vårt gemensamma och vårt interna arbete. Det ligger sen till underlag inför nästa gång ett evenemang ska planeras.  Vi tar med oss vad som va bra och vad som var mindre bra för att hela tiden kunna utvecklas. Sen får ni en sammanfattad rapport samt gästlista och kontaktuppgifter från evenemanget.

Sveriges mötesplats – Almedalen

Vill du synas i Almedalen? Hör av dig till oss i god tid. Att planera ett event under Almedalsveckan kräver att planeringsfasen påbörjas ett år innan avsatt datum. Och vi har koll på alla delar som behöver falla på plats för att du ska få ett lyckat event.

 

 

Vill du ha hjälp med events och PR? Hör av dig till Jonas Pertoft.

Jonas Pertoft
Jonas Pertoft
kundansvarig/strateg
En kund i omloppsbanan
En kund i omloppsbanan
design, din marknadsavdelning, strategi
Ge världen en chans
Ge världen en chans
kampanj, studentrekrytering
En inkluderande visuell identitet
En inkluderande visuell identitet
design, Grafisk identitet
För en blomstrande tillväxt
För en blomstrande tillväxt
design, grafisk profil, identitet
Se upp för fula fiskar
Se upp för fula fiskar
animering, design, kampanj, produktion
Smuggelhundarna
Smuggelhundarna
animering, copy, kampanj, produktion, sociala medier, strategi
Visa din vilja
Visa din vilja
design, kampanj, pr, strategi
Teach for Sweden
Teach for Sweden
copy, produktion
Ladda fler uppdrag