Det finns miljarder sidor som Google ska söka igenom varje gång du gör en sökning. Sidorna rankas efter en hemlig formel och ju viktigare Google anser att din sida är, desto högre hamnar sidan i sökresultatlistan. Fortsätt läs om du vill veta hur du ska göra för att hamna högre på listan.
Håll dig till ett ämne på en sida
Varje webbsida måste vara relevant för ämnet du skriver om. Gör därför fler undersidor med korta texter istället för att klämma in en massa spridd information på samma sida. Tänk också på att länka vidare till sådant som besökaren kan vara intresserad av. Exempelvis artiklar inom samma ämne, kontakta oss-sidan eller anmälning till nyhetsbrev. Besökaren vill inte hamna i en ”återvändsgränd”.
Det är viktigt med länkar till webbplatsen
En länk är som en rekommendation i Googles ögon. Om du har många länkar till din webbplats tolkar Google det som att många rekommenderar dig och att webbplatsen därför är viktig. Det svåra kan vara att skaffa dessa länkar. Ett tips är att du kontaktar dina kunder och frågar om de kan lägga upp en länk till dig på sin webbplats. Men det gäller att du då har ett bra innehåll som de faktiskt vill länka till.
Ta reda på dina nyckelord
Sätt på dig dina kunders glasögon. Vilka ord använder de när de googlar? Ta reda på vilka synonymer och närliggande ord som finns inom din bransch. Om du t.ex. säljer tröjor kan de närliggande orden vara t-shirt, collegetröja och sweatshirt. Utgå från dessa ord när du skriver och lägg in dem i rubriker och ingresser. Om du enbart skriver om ”tröja” kommer kunder som söker på t-shirt inte hitta dig.
När du har analyserat vilka synonymer dina produkter har, fundera en gång till på vad dina kunder verkligen använder för ord när de googlar. Om du är VVS-montör är chansen rätt stor att kunderna inte använder just det ordet, utan snarare ordet ”rörmokare”. Om du har en produkt som heter HD tech VD T1000 Black är det antagligen inga av dina potentiella kunder som söker på detta. De söker på stereo. Om du då inte nämner ordet stereo i din text (helst i rubriken) så hittar de dig inte.
Lite tekniska kunskaper är aldrig fel att kunna
Det räcker inte med relevanta sidor, många inlänkar och synonymer för att hamna högt på sökmotorernas resultatsidor. Även några tekniska delar måste finnas på plats.
– Ge webbsidan en unik titel som innehåller dina nyckelord. En bra titel kan vara ”Företaget Tröjan AB – Sveriges snyggaste tröjor, t-shirts och sweatshirts”. Titeln syns som rubrik på Google och högst upp i webbläsaren. Du skriver in sidans titel i webbpubliceringsverktyget, t.ex. WordPress eller EpiServer.
– Tagga din huvudrubrik som H1. Även huvudrubriken ska innehålla dina nyckelord.
– Mellanrubriker ska taggas som H2 eller H3. Tänk också här på att använda dina nyckelord.
– Använd så kallade friendly url:s, ”vänliga webbadresser”. Det betyder att webbadressen ska beskriva vad sidan handlar om. Om ditt företag heter T-shirtspecialisten AB är det bästa att ha webbadressen t-shirts.se. En undersida skulle kunna heta t-shirt.se/kontakt. En dålig webbadress är tsssb.se/373783278935278923
– I ditt webbpubliceringsverktyg ska det finnas en funktion som heter Innehåll (Description). Här ska du skriva en kortfattat sammanfattning om vad webbsidan handlar om. Den här texten syns bara i sökmotorernas resultatlista och inte på webbplatsen. Det är viktigt att du använder dina nyckelord när du skriver texten och använder ett språk som gör läsaren lockad till att klicka.
– Använd fetstil på de viktigaste nyckelorden i din text.
– Bilder och länkar ska ha alt-text. Detta underlättar för personer med synnedsättning som får texten uppläst för sig, och sidan rankas högre av Google.
– Google ser alla filnamn, döp därför alla bilder och filer till något relevant så sökmotorerna hittar din sida. Berätta med filnamnet vad bilden eller filen föreställer, t.ex. ”rosa-sweatshirt.jpg”. Om bilden heter t.ex. ”XP_980_2017.jpg” vet inte Google vad bilden föreställer och det är risk att din konkurrent (som är bättre på att namnge filer) hamnar högre upp i sökresultatlistorna.
Sammanfattning av råd
Skriv för besökaren, inte för sökmotorerna. Om du skriver med besökaren i åtanke kommer texten av sig självt bli sökoptimerad. Ta dig också tid att skriva bra texter och att lägga in fina bilder till din webbplats. Genom att ha ett bra innehåll ökar chanserna till att besökarna länkar till din webbplats, att de återkommer och att de köper dina produkter eller tjänster.
Paulina Bengtsson
Läs mer om hur du skriver bra texter till din webbplats här.
Läs alla våra artiklar om kommunikation