Arrangera event i Almedalen

Vill du synas i Almedalen? Hör av dig till oss i god tid. Du har allt att vinna på att planera ett event under Almedalsveckan så tidigt som möjligt. Bäst är om vi kan sätta igång hösten innan, men vi har också knep för dig som är sent ute.

 

Hör av dig till oss för tips och konkret hjälp. Här har vi samlat några vanliga frågor och svar för företag, myndigheter och ideella organisationer som funderar på Almedalen.

Åka eller inte åka till Almedalen?

Efter pandemin är det många som tvekat. Trenden har varit att antalet deltagare sjunkit och antalet dagar har minskat till fyra. Men samtidigt – vi som varit där tycker att kvaliteten har inte blivit sämre, snarare blir det bättre möten. Det är ändå galet mycket och det finns mer än vad man hinner med.

Vårt råd: Om samhällsfrågor är viktiga för din verksamhet så ska du åka. Här får du träffa fler personer, rätt personer och personer som är intresserade på riktigt.

Arrangera eget event på Almedalsveckan?

Det är inte självklart. Ibland är det bättre att delta i andras event. Prata med oss om du vill ha råd. Många gånger kan det bästa vara att arrangera ett eget event som ingår i en serie med andra event. Vissa platser är mer fokuserade på visa ämnen, till exempel hälsa eller fastigheter.

Vårt råd: Om du vill synas som mest är det bästa att arrangera eget men bjuda in samarbetspartners som ger dig fler besökare och bättre innehåll. Se till att synas på andras event också.

Hur kan jag få mer effekt av ett event i Almedalen?

Sätt igång i god tid med nyhetsbrev, sociala medier och PR. Gör en intressant undersökning eller omvärldsbevakning som du kan presentera i Visby. Börja knyt kontakter, bjud in andra till ditt event och bjud in dig själv till andras. Se till att arbeta systematiskt med kontaktlistor och uppföljning. Bygg långsiktiga relationer.

Vårt råd: Se ditt event i Almedalen som en del av ett långsiktigt relationsbygge, vaumärkesbygge och/eller att du ska driva en samhällsförändring. Se till att vara med flera år på rad och knyt samman ditt event i Almedalen med andra aktiviteter till en strategi.

Hur många ska man åka till Almedalen?

Det är dyrt att åka och det är känsligt med tanke på semestrarna. Ni kan göra större avtryck och synlighet, ni kan dela intryck emellan varandra. Och ni kan spara pengar genom att hyra en bostad tillsammans.

Vårt råd: Om det är första gången och du inte har ett eget event kan det vara klokt att åka en eller två för att sondera. Men annars finns flera fördelar med att vara minst fyra, fem eller fler. Antingen syns man ordentligt eller inte. Om ni vill visa att ni är en viktig aktör, se till att åka fler.

Läs om våra tips för event och hur vi planerar för event.

Vill du ha hjälp med events och PR? Hör av dig till Jonas Pertoft.

Jonas Pertoft
Jonas Pertoft
kundansvarig/strateg
En kund i omloppsbanan
En kund i omloppsbanan
design, din marknadsavdelning, strategi
Ge världen en chans
Ge världen en chans
kampanj, studentrekrytering
En inkluderande visuell identitet
En inkluderande visuell identitet
design, Grafisk identitet
För en blomstrande tillväxt
För en blomstrande tillväxt
design, grafisk profil, identitet
Se upp för fula fiskar
Se upp för fula fiskar
animering, design, kampanj, produktion
Smuggelhundarna
Smuggelhundarna
animering, copy, kampanj, produktion, sociala medier, strategi
Visa din vilja
Visa din vilja
design, kampanj, pr, strategi
Teach for Sweden
Teach for Sweden
copy, produktion
Ladda fler uppdrag